Nachhaltige Landschaftsentwicklung Institut für Geowissenschaften und Geographie Fachgebiet Nachhaltige Landschaftsentwicklung der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

Aktuelle Projekte

Aktuelle Projekte

BETTER Life

BETTER Life Project

Project description:

Recent scientific studies show that there is dire need for enhanced communication and collaboration among all Quadruple Helix actors. Likewise, there is a growing interest in collaborative and interdisciplinary research for addressing many global challenges that societies all across the globe are facing. We believe that Early Career Researchers can and should play a key role in addressing these challenges and breaking the traditional barriers of academic research by aligning their research more with societal needs and wants.
As such, our consortium is committed to addressing these challenges in life sciences, which is the key field of strength across the institutions, by engaging relevant partners in each of the project’s partner regions and with them, create the necessary support structures to build individual, intra-institutional, and inter-institutional capacities, engaging with the surrounding ecosystem, and constructing in international framing guidelines. The mission of the BETTER Life project is to establish EU Digital Centres of Excellence for Socially Engaged Research in Life Sciences in each of the partner countries. The Centres will provide an inter-institutional support structure for developing capacities of early career researchers (PhD students and researchers not yet fully independent) aiming to foster socially engaged research to tackle societal challenges in their surrounding ecosystems while consolidating the EU BETTER Life Centre as a world reference in planning, supporting, and implementing SER in life sciences.

[DE] In den letzten Jahren zeigte sich, dass ein großer Bedarf an verbesserter Kommunikation und Kollaboration zwischen Forschung, Politik, Wirtschaft und Sozialen Akteuren besteht. Darüber hinaus wurde deutlich, dass das Interesse an interdisziplinärer Forschung die sich mit der Bewältigung verschiedener globaler, sozialer Herausforderungen beschäftigt, stetig wächst. An dieser Schnittstelle versuchen wir über das BETTER Life Projekt anzusetzen und fokussieren uns vor allem auf sogenannte „Early Career Researchers (ECR)“ – d.h. PhD Studierende & Absolventen, sowie junge Wissenschaftler die am Anfang ihrer Karriere stehen. Wir glauben, dass besonders junge Wissenschaftler ein großes Potential mit sich bringen, die traditionellen Barrieren der akademischen Forschung zu brechen und ihre Forschung enger an den Bedürfnissen der Gesellschaft zu orientieren.
Das BETTER Life Projekt zielt darauf ab, über enge Zusammenarbeit mit relevanten Zivil-, Wirtschafts- und Politikakteuren die notwendigen Strukturen zu generieren und Prozesse anzustoßen, über welche individuelle, inter-institutionelle und regionale Kapazitäten aufgebaut werden um verschiedenste regionale und über-regionale gesellschaftliche Herausforderungen kooperativ zu bewältigen. Dazu werden wir auch verschiedenste Guidelines und Informationsdokumente generieren, um alle Akteure mit dem notwendigen Wissen auszustatten. Im Zuge dessen werden in den Partnerregionen des Projektes Digitale Zentren für Exzellenz etabliert. Diese Zentren dienen als Anlaufstelle für junge Wissenschaftler, um sie bei der Gestaltung einer sozial-engagierter Forschung zu unterstützen.

Project duration: 09/2022-09/2025

Project partners:

Funding body:  EU Horizon-CSA

Webpages:

https://betterlifehorizon.eu/
https://www.better-life-digital.eu/

YHeld

Yemeniti Higher Education Leading to Development of relint offices

Project description:

The goal of the Yemeni Higher Education Leading to Development of relint offices project (YHELD) is to contribute to reduce the internationalization isolation of Yemeni HEIs, promoting their role in the educational, cultural and economic actions for the reconstruction of the country. The project responds to an urgent and concrete request formulated by Yemeni Universities to support them in overcoming some of the difficulties and the isolation problems created by the recent and current history of the PC. The higher education is one of the sectors that sustained serious destruction and is not considered as priority due to the humaniatarian emergency. In addition, the security issue as well as the lack of qualified employment opportunities have discouraged students to participate in the academic life. HEIs have a key role to play in social stability, international cooperation and peace-building actions, as well as in advocacy on these key themes with national and international stakeholders which are probably the only realistic and feasible actors able to support local educational Institutions and to improve government and International awareness on local educational needs. The specific objective of the project is to enhance Yemeni HEIs capacities and abilities to work at international level, through the establishment of IROs – International Relation Offices and the definition of internationalization strategies in the partner Yemeni universities. IROs will be academic window on international scenario, a strategic “tool” to involve local educational community in international innovative initiatives, giving visibility, supporting and monitoring the Universities’ initiatives also assuring good quality standards. In order to achieve our objectives we will use a multidisciplinary methodology that will allows us to approach the challenge from different perspectives: – Develop new innovative and multidisciplinary abilities to improve HEIs abilities and capabilities.

Project duration: started, 2 years

Project lead:
Link Campus University, Rome

Funding body:
EU, Wider-A

RiHEI

Responsible and Impactful Universities as Sustainable Growth and Enterprise Catalysts in Georgia

Project description:

The general aim of RiHEI is to transform the Georgian HEI ecosystem into an engine of sustainable and responsible (socially, environmentally)  growth for enterprise and job creation by investing in the capabilities of youth and better connecting education, research and innovation with private sector needs. This will be achieved by placing HEIs as “engaged” transformational actors of the country’s economic ecosystem (via quadruple helix-led responsible innovation coproduction and public-private impact investment), facilitating youth entrepreneurship, boosting STEAM skills and triggering ecosystem development (clusters synergies) that fully integrate vulnerable communities as well as remote  & rural areas. This will be achieved via the following general objectives (GOs): GO1: Modernise, internationalise and increase access to Georgian higher education for next generation labour market actors with emphasis on equal opportunities, gender sensitivity and the inclusion of marginalised (including better services to students from remote/rural areas). GO2: Address the challenges faced by Georgian HEIs towards becoming a transformational engine of sustainable and responsible (environmentally, socially) engine of growth, jobs and enterprise creation by radically transforming how innovation production is being performed within universities and by training HEIs to become quadruple helix ecosystem mobilisers, while bringing youth closer to STEAM. GO3: Increase cooperation with the EU by developing a network of HEI capacity building provision, staff exchange and multi-ecosystem co-creation and by motivating Georgian HEIs to voluntarily converge with EU standards in higher education while promoting cross-societal exchange and collaboration, intercultural awareness, and understanding.

Project duration: started, 3 years

Project lead:
University of Lodz, Poland

Funding body:
EU, Wider-A

DSS4ES

Integrated Decision Support Systems (DSS) for delivery of ecosystem services (ES) based on EU forest policies

Project description:

Forests are significant part of surrounding landscape and every management decision in forest affects the landscape as well, and vice versa, management decision in surrounding landscape affects the forests. There is thus a need for an integrated DSS framework that addresses all objectives of sustainable forest management in the landscape appropriately by linking all mutual relations between forests and surrounding landscape. Such integrated DSS framework will require the consideration of information and approaches from different rural and land using activities and sectors. In this context, juxtaposition and integration of the knowledge from DSS (developed for farming, animal husbandry, forestry, ecosystem management, etc.) will be an excellent starting point for advancing toward an integrated system for sustainable assessing the provision of ecosystem service (ES) at landscape scale, including provision of resources for bio-based economic activities, protection and regulation, or cultural services. The main aim of this Action is to establish a research network for facilitating the conceptualisation and development of new methodological approaches in decision support systems including important relations between forest and landscape. The emphasis is on screening, evaluating and proposing existing and future tools to support holistic planning approaches to increase sustainable forest management, considering various ecosystem services and products addressing the associated risks and uncertainties.

Project duration: 29/09/2023 – 28/09/2027

Project partner:

  • Czech University of Life Sciences, Prague (Coordination)
  • Martin Luther University Halle-Wittenberg (MLU), Germany
  • University of Natural Resources and Life Sciences (BOKU), Institute of Silviculture, Austria, Vienna
  • ETH Zürich, Switzerland
  • Warsaw University of Life Sciences, Institute of Forest Sciences, Poland
  • University of Novi Sad, Faculty of Agriculture, Serbia
  • And cooperation between many different European Universities

Funding body:
EU, European Cooperation in Science and Technology – COST

Contact person: Dr. Janina Kleemann (janina.kleemann@geo.uni-halle.de)

Webpage:
https://www.cost.eu/actions/CA22141/

MDI4B

Logo des Gemscheiftsprojekts von BioDivFund und der MLU

Multidimensionaler Index zur Unterstützung der Umsetzung und Bewertung der EU-Biodiversitätsstrategie und ergänzender Maßnahmen in Sachsen-Anhalt

Projektlaufzeit: 01. Januar 2024 – 15. März 2025  (14 Monate)

Projektbeschreibung:

Dieses Projekt wird die Lücke bei den Indikatoren für die Überwachung der Umsetzung und die Bewertung der Auswirkungen der EU-Biodiversitätsstrategie in Sachsen-Anhalt schließen, indem gemeinsam mit Experten und Praktikern ein mehrdimensionaler Index entwickelt wird, der die neuesten wissenschaftlichen Erkenntnisse und politischen Rahmenbedingungen integriert. Wir gehen davon aus, dass eine kohärentere Politik und kohärentere Instrumente zum Schutz der biologischen Vielfalt zu einer erfolgreichen Umsetzung des Europäischen Green Deals und der globalen Biodiversitätsagenda nach 2020 beitragen würden. Ziel ist es, einen mehrdimensionalen Index zu entwickeln, der bessere Entscheidungsgrundlagen für die Gestaltung der Biodiversitätspolitik und der begleitenden Vorschriften liefert und die Kohärenz zwischen den sich ergänzenden sektoralen Politiken (z. B. Landwirtschaft, Energiewende) verbessert.

Unsere Forschungsfragen sind:

  1. Indikatoren: Was sollte für die biologische Vielfalt und ergänzende sektorale Maßnahmen gemessen und überwacht werden, um ihre Wirkung zu gewährleisten?
  2. Wege: Wie können Politiken und politische Instrumente anhand von Indikatoren bestimmt werden, die mehrere Werte und Vorteile der biologischen Vielfalt repräsentieren?
  3. Grenzen: Ist ein mehrdimensionaler Index nützlich, um eine sektorübergreifende Politikkohärenz zu erreichen, indem Synergien und Zielkonflikte erklärt und quantifiziert werden?

Es ist vorgesehen, dass dieses Projekt dringend benötigte Einblicke in die subnationale Umsetzung von multidimensionalen Erhaltungs- und Nachhaltigkeitspolitiken und wissenschaftlichen Rahmenwerken im Post-2020- und Post-COVID19-Kontext liefert. 

Finanzierung: Bundesland Sachsen-Anhalt – MLU-Förderfonds für integrative Biodiversitätsforschung in Sachsen-Anhalt (MLU BioDivFund)

Teilnehmer: Dr. Nica Claudia Caló (Wissenschaftliche Koordinatorin), Christine Fürst, Henrique Pereira, Insa Theesfeld, Marten Winter (PIs)

BioGoValues

Logo des Gemscheiftsprojekts von BioDivFund und der MLU

BIOdiversity GOvernance and VALUES in Saxony-Anhalt

Projektlaufzeit: 01.01.2022-15.09.2024

Projektbeschreibung folgt noch

Finanzierung: Bundesland Sachsen-Anhalt – MLU-Förderfonds für integrative Biodiversitätsforschung in Sachsen-Anhalt (MLU BioDivFund)

Partner:
iDiv Cluster “Biodiversity and Society” und Regional Research Cluster “Society and Culture in Motion” at MLU

Teilnehmer:
Dr. Stefan Knauß (PI), Prof. Dr. Christian Papilloud (CO-PI), Prof. Dr. Christine FürstProf. Dr. Henrique Pereira.

zur Projektwebseite

URGENT

Logo des Projekts URGENT

Urban Resilience and Adaptation for India and Mongolia:
curricula, capacity, ICT and stakeholder collaboration to support green & blue infrastructure and nature-based solutions

Projektlaufzeit: 2021 bis 30.06.2024

URGENT zielt darauf ab, grüne und blaue Infrastrukturen und naturbasierte Lösungen (GBI & NBS) für widerstandsfähige, klimafreundliche und lebenswerte Städte in Indien und der Mongolei (Partnerländer – PLs) durch eine ICT-gestützte Hochschulausbildung zu fördern, die mit den Arbeitsmärkten und weiteren Interessengruppen verbunden ist. Dieses übergreifende Ziel wird durch die folgenden Punkte erreicht:

  1. Verbesserung der GBI- und NBS-relevanten BSc-, MSc- und PhD-Programme an den Partnereinrichtungen, um sie endnutzerorientiert und politisch relevant zu machen. Ein Pool von URGENT e-Kursen wird auf die Bildungsbedürfnisse von Lernenden aus den Bereichen Wissenschaft, Technik und Planung zugeschnitten (154 ECTS an neuen und aktualisierten Themen, die über e-Learning offen zugänglich sind). Ein URGENT-Forschungsrahmen wird international und politisch relevante Forschungsthemen, -fragen und -methodologievorschläge umreißen.

  2. Entwicklung einer kollaborativen URGENT-Lernplattform und Online-Schulungsdiensten der neuen Generation zur qualitativen Verbesserung des Bildungsprozesses und zur Unterstützung des akademischen Arbeitsablaufs zwischen Universitäten und Interessengruppen (URBAN_learn).

  3. Schaffung nachhaltiger Feedback-Mechanismen für Endnutzer, um anpassungsfähige und praxisrelevante Lehrinhalte, Möglichkeiten der Wissens-Koproduktion und Unterstützung von Interessenvertretern für die Kursentwicklung und Lehre nach dem Projekt zu gewährleisten. Die interaktiven URGENT-Stakeholder-Plattformen (SIPs) in Partnerländern werden Vertreter praxisorientierter Gemeinschaften zusammenbringen, die sich mit GBI- und NBS-Themen befassen. SIPs werden Plattformen für die Wissenschaft sein, um innovative Ideen und Zukunftsvisionen zu verbreiten und die evidenzbasierte Führung zu informieren, während die Praxispartner ihre Erfahrungen einbringen, Lehrpläne überprüfen, an Qualitätssicherungsmechanismen teilnehmen und den Einstieg der Absolventen in den Beruf unterstützen.

  4. Entwicklung von Kapazitäten für die akademische Mobilität, die gemeinsame Nutzung von Versuchsanlagen und die gemeinsame Forschung von Partnerländern und darüber hinaus. Die URGENT-Partner werden ihre Beziehungen durch Rahmenvereinbarungen institutionalisieren und Regeln für physische und virtuelle Mobilität, gemeinsame Forschung und Betreuung von Abschlussarbeiten sowie die gemeinsame Nutzung von Forschungs- und Versuchseinrichtungen aufstellen.

Im Rahmen des Projektes hat die Martin-Luther Universität Halle-Wittenberg zu konkreten Arbeitspaketen beigetragen, darunter die Organisation und Durchführung eines Fortbildungstraining zu Informations-and-Communications Technology (ICT), die Teilnahme an einer Vielzahl von Online und Offline Workshops, die Implementierung einer Stakeholder Interactive Platform, der Konzipierung und Durchführung von interaktiven Trainings, der Teilnahme an wissenschaftlichen Konferenzen im Rahmen des Projektes, sowie der Betreuung und Bewertung von neu konzipierten Studienmodulen und Vorlesungsinhalten in Indien und der Mongolei.

Finanzierung: Erasmus+ Programme for Capacity Building in the Field of Higher Education Action

Teilnehmer:

  • UNIVERSTY OF BREMEN – UBREMEN – COORDINATOR
  • NATIONAL UNIVERSITY OF MONGOLIA – NMU
  • KHOVD STATE UNIVERSITY
  • MONGOLIAN UNIVERSITY OF LIFE SCIENCES
  • URBAN PLANNING AND RESEARCH INSTITUTE
  • NATIONAL GARDEN PARK
  • JAWAHARLAL NEHRU UNIVERSITY
  • NIRMA UNIVERSITY – NIRMA UNIVERSITY
  • PONDICHERRY UNIVERSITY
  • NATIONAL INSTITUTE OF URBAN AFFAIRS
  • GUJARAT INTERNATIONAL FINANCE TEC-CITY COMPANY LIMITED 
  • SHER-E-KASHMIR UNIVERSITY OF AGRICULTURAL SCIENCES AND TECHNOLOGY OF KASHMIR – SKUAST
  • MARTIN-LUTHER-UNIVERSITY OF HALLE-WITTENBERG – MLU
  • EESTI MAAÜLIKOOL – ESTONIAN UNIVERSITY OF LIFE SCIENCES – EMU
  • UNIVERSITA DEGLI STUDI DI CATANIA – UNICT

Ansprechpartner: Arjan de Groot (arjan-steven.de-groot@geo.uni-halle.de)

zur Projektwebseite

The European Commission’s support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

FAKTENCHECK ARTENVIELFALT

Logo des Faktencheck Artenvielfalt (FEdA)

Faktencheck Artenvielfalt – ein nationales Assessment

Faktencheck Artenvielfalt – ein nationales Assessment: Analyse des State of Art und der Entwicklungs-potenziale sowie von Erfolgsbeispielen der Wiederherstellung, Bewahrung und Erhöhung der  Artenvielfalt auf nationaler Ebene.

Projektlaufzeit: April 2021 bis März 2024

  • Teilprojekt 6: Faktencheck-Transformationspotentiale (FA-FEdA). Faktencheck Artenvielfalt (Forschungsinitiative für den Erhalt der Artenvielfalt – Vorstudie, BMBF): Analyse des State of Art und der Entwicklungspotenziale sowie von Erfolgsbeispielen der Wiederherstellung, Bewahrung und Erhöhung der Artenvielfalt auf nationaler Ebene.
  • Ziel ist die Erarbeitung eines Nationalen Assessments für Deutschland. Das Teilprojekt an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg koordiniert die Kapitelgruppe „Transformationspotenziale im sozio-ökonomischen Kontext“.

Partner

  • Universität Leipzig (Koordination)
  • Philipps-Universität Marburg
  • Helmholtz-Zentrum für Umweltforschung GmbH
  • Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
  • Julius-Maximilians-Universität Würzburg
  • Universität Duisburg-Essen
  • Helmholtz-Institut für Funktionelle Marine Biodiversität an der Universität Oldenburg
  • Humboldt-Universität zu Berlin
  • Johann Heinrich von Thünen-Institut
  • Universität Leipzig, iDiv

MIGRAWARE

Logo des Projekts MIGRAWARE

Rural-urban and cross-border Migration in West-Africa – an integrated assessment framework of drivers, processes and sustainable Responses

MIGRAWARE: Rural-urban and cross-border MIGRAtion in West-Africa – an integrated assessment framework of drivers, processes and sustainable REsponses.

 

Projektlaufzeit: Dezember 2020 bis Dezember 2024

  • The goal of MIGRAWARE is to deliver a scientific-technological framework for assessing the processes, drivers and factors of rural-urban and cross-border migration in West Africa. MIGRAWARE will suggest governance instruments suitable to alleviate migration needs, improve local livelihoods and sustain human-environmental interactions. The project intends to reveal the typical pathways and (hi)stories of migration that include the movement from poor hinterlands to urban conglomerations and other places so that governance instruments can be tailored for the local, national and intergovernmental (cross-boundary) level.

Partner

  • University of Cape Coast
  • University Nazi Boni
  • CoKnow Consulting
  • PiSolution GmbH
  • Federal University of Technology Minna
  • Julius-Maximilian University Würzburg
  • Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt
  • CSIR Savanna Agricultural Research Institute
  • Hen Mpoano
  • West African Science Service Center for Climate Change and Adapted Land-Use

zur Projektwebseite